3 آهنگ زیبا و ماندگار با صدای استاد بنان (به مناسبت سالگرد درگذشت)

غلامحسین بنان، (اردیبهشت ۱۲۹۰ قلهک تهران – ۸ اسفند ۱۳۶۴) خواننده ایرانی است که از سالهای ۱۳۲۱ تا دهه ۵۰ در زمینه موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده است .


تصنیف زیبا و روح پرور «الهه ناز» او بهترین معرف این ادعا می باشد. بنان را می توان به حق بزرگترین اجرا کننده آهنگ های سبک وزیری-خالقی دانست. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از بهترین اجرا کنندگان آثار صبا و محجوبی محسوب می شود. استعداد شگرف او در مرکب خوانی و تلفیق شعر و موسیقی بار ها ستایش موسیقی دانان معاصرش را بر انگیخته است.

از ماندگارترین ترانه های بنان می توان به: آهنگ آذربایجان،آمدی جانم به قربانت،یار رمیده،الهه ناز،می ناب،خاموش،مراعاشقی شیدا،من روز ازل، نوای نی و سرود همیشه جاوید ای ایران اشاره کرد. مجموعه آثار استادبنان به نام»رویای هستی» به کوشش شهرام آقایی پور درسال1381 درتهران منتشر شدده است.

کاروان

همه شب نالم چون ني
که غمي دارم،که غمي دارم
دل و جان بردي امّا
نشدي يارم ،يارم
با ما بودي،بي ما رفتي

چون بوي گل به کجا رفتي
تنها ماندم،تنها رفتي
چو کاروان رود،فغانم از زمين، بر آسمان رود
دور از يارم، خون مي بارم
فتادم از پا ز ناتواني، اسير عشقم، چنان که داني
رهايي غم نمي توانم، تو چاره اي کن، که مي تواني

الهه ناز

باز ای الهه ناز ، با دل من بساز ، کاین غم جانگداز ، برود ز برم
گر دل من نیاسود ، از گناه تو بود ، بیا تا ز سر گنهت گذرم
باز می کنم دست یاری به سویت دراز
بیا تا غم خود را با راز و نیاز ز خاطر ببرم
گر نکند تیر خشمت دلم را هدف
به خدا همچو مرغ پر شور و شعف به سویت بپرم
آن که او به غمت دل بندد چون من کیست
ناز تو بیش از این بهر چیست
تو الهه نازی در بزمم بنشین ، من تو را وفادارم بیا که جز این نباشد هنرم
این همه بی وفایی ندارد ثمر ، به خدا اگر از من نگیری خبر ، نیابی اثرم

این همه بی وفایی ندارد ثمر ، به خدا اگر از من نگیری خبر ، نیابی اثرم

ای ایران دانلود

اي ايران، اي مرز پرگهر
اي خاكت سرچشمه هنر
دور از تو انديشه بدان
پاينده ماني تو جاودان

خاطره ای از زبان همسر استاد غلامحسین بنان:

. یکی آمد به بنان گفت : آقا، جوانی آمده ، می خواهد صدایش را امتحان کنید. چند لحظه بعد جوانی از در وارد شد و با ادب جلوی بنان ایستاد. بنان پرسید : شغل شما چیست؟ گفت : معلم هستم. بنان پرسید : چرا می خواهی شغل با ارزش معلمی را رها کنی و خواننده بشوی؟ گفت : راستش به این کار علاقه مندم. آن وقت بنان لبخند زد و گفت : راه درازی را در پیش داری، راهی مشکل و پر فراز و نشیب. آیا می توانی از پس این دشواریهای راه بر آیی؟ جوان در حالی که سرش را زیر انداخته بود و تا بناگوش سرخ شده بود، گفت : بله ، می توانم. چون این کار را دوست دارم. به هر حال آن جوان کار آموزش را بطور جدی دنبال کرد و امروز وی (محمد رضا شجریان) بهترین خواننده ایران است.

10 پاسخ به “3 آهنگ زیبا و ماندگار با صدای استاد بنان (به مناسبت سالگرد درگذشت)

  1. سلام
    خداقوت دوست عزیز
    خسته نباشی
    انشاءالله همیشه وبت پروپیمون باشه
    لطفابه وبلاگ منم یه سری بزن
    من کلکسیونی دارم که بیش از1300مقاله وتحقیق رایگان روگردآوری کردم
    منتظرحضورت هستم
    یاعلی
    ———————————————
    سلام مرسی حتما سر میزنم

  2. سلام
    روحشان شاد .
    مطلب کاملی بود . دستتون دردنکنه به خاطر لینک های دانلود .مدت ها بود که دنبال بعضی از این ها میگشتم .

  3. راستی اگه الان پیشخوان صفحه بلاگت رو باز کنی اسم بلاگت جز اونهایی هست که بیشترین پیشرفت رو داشتن .
    بهت تبریک میگم .
    موفق باشی .
    ————————————–
    سلام ساحل جان مرسی که بازم به اینجا سرزدی

  4. سلام دوستان عکس زیر از طریق نرم افزار
    google earth گرفته شده
    شما در این عکس محوطه اصلی دانشگاه آزاد بندرعباس را مشاهده میکنید، هنوز دلیل اینکه چرا این علامتها که در واقع باغچه های داشگاه هستند چرا به این صورت درست شده اند را متوجه نشدم.در ضمن از لحاظ معماری داشگاه آزاد بندرعباس بسیار زیبا طراحی شده و طبق شنیده ها زیباترین دانشگاه آزاد کشور میباشد.اگر به گوشه سمت راست حیاط دانشگاه دقت کنید میتونید آرم دانشگاه آزاد رو هم ببینید

    http://antihistamin.wordpress.com/2009/02/26/azad-universit
    ————————————————————–
    دوست عزیز به نظر من این چیز جالبی نیست چون اون علامت که شما متعلق به هیتلر می دونید هزاران سال قبل مربوط به قوم آریایی و ایرانیان بوده

  5. خیلی خیلی ممنونم خیلی دنبال این آهنگ گشتم آخر همین جا پیداش کردم بازم سر میزنم چون راضی بودم

  6. بازتاب: »-(¯`MEH®GAD´¯)-» » Blog Archive » آهنگ

  7. سلام سايت جالبي دارين ولي راستش آهنگ الهه ناز و من نميتونم از سايت شما دانلود كنم يعني مشكل از چيه؟

پاسخی بگذارید

